Svenska hjältar-galan

Kollade ni på det? Herregud, jag satt och grät igenom hela. Om ni missade kan jag skriva lite om alla som vann:
Pelle- en rullstolsbunden man som genom egna erfarenheter får ungdomar att TRO PÅ SIG SJÄLVA. Nothing is impossible. "Bara för att man är handikappad betyder det inte att vissa saker är ett hinder, betyder det inte att vi inte kan göra det." och vet ni varför man verkligen förstod att han menade det? Jo för att han besteg MOUNT EVEREST med bara ett ben.
Lisa (tror jag hon hette)- hon föddes med hjärtfel och de första månaderna var en kamp mellan liv och död. Hon samlade ihop 20 000 för att hjälpa en liten kille med samma fel i Vietnam. Han skulle dött men överlevde tack vare henne. Tänk er den känslan. Att ha räddat liv!
Annica- Hon är från och med idag min förebild. Hon är fantastisk! En 18-årig kille krockade med bilen och hamnade i koma. INGET sjukhus kunde rädda honom. De skickade runt honom till en herrans massa sjukhus medans hoppet sakta sjönk. När de sedan kom till Arvikas sjukhus tror jag det var så hade de inget hopp kvar. Tänk er själva. Man är ju förtvivlad! Men Annica gick in för det helt. Hon gjorde allt. Hon tänkte på sinnena som finns. Hörseln, Lukten, Känseln, Synen och Smaken. Hon pratade med honom, tog in blommor, sprayade parfym och sånt i hans rum, lade en kopp mellan hans händer, masserade honom, kollade på TV med honom, öppnade presenter med honom och lät honom smaka saker. Hon gjorde allt MED honom. Hon ville få honom att känna sig glad över att komma tillbaka. Att det finns personer som älskar honom. Hon pratade/gjorde saker med honom som om han vore vaken. På morgon ropade hon "Up och hoppa" och sådana saker som han hörde i vanliga fall. Hon satt på den musik han gillade. Hon gjorde honom inte till patient utan människa! Och plötsligt en dag öppnade han ögonen och kollade rakt på henne <3 .
Mathilda- Hon skulle sova över hos hennes pojkvän. Klockan 4 på morgonen ringer det på dörren. Killen går och öppnar och killarna som Mathilda känner tar upp en kniv och börjar slå killen. Hon vet vad dem gjort tidigare och att de var fullt kapabla till att mörda honom. Sagt och gjort. Medans han blev mördad var hon tvungen att kolla på... Hon sa inget då hon visste att hennes kompisar skulle lämna henne men hon orkade inte. Hon polisanmälde och det var dags för rättegång. Hennes s.k. Vänner och alla ungdomar i hemnes omgivning kallade henne för "hora" "pucko" "idiot" "skvallertjej" och allt möjligt. Men hon stod emot. När det blev för allvarligt fick hon börja ha hemskolning med polisvakt 24/7. Alltid var det någon kille med vapen/kniv/eller något annnat redskap som övervakade deras hus. Tänk er känslan att ständigt vara rädd... Men hon gick sin egen väg och skaffade nya vänner. Hon har vad som kallas CIVILKURAGE.
Emrich- Han var med i andra världskriget och såg andra dödas. När kriget var slut var han 21 år gammal och vägde 31 kg. Helt sjukt! Han vandrade från Tyskland till Italien där han blev sjuk. Lite senare ringer hans syster som är den enda kvarlevande. Hon säger att hon bor i Sverige och han kan få komma dit. Sagt och gjort. I Sverige åker han runt i skolor och försöker få folk att stoppa våldet. En kriminell kille som då var runt 18 lyssnar på honom och tar in det. Emrich hjälper honom ur kriminaliteten. Senare tar Emrich med killen på hans föreläsningar. Han säger år honom att ställa sig upp framför alla och berätta om vad han varit med om. Nu på hjältegalan säger killen:" Du är min hjälte. Min manliga förebild. Min far och mina barns farfar. Vi är stolta över dig".
Sedan tror jag att det fanns någon mer men jag kommer inte ihåg alla. Den som berörde mig mest var Annica.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback